De Volkskrant

De Volkskrant, een veel gelezen krant met een lange geschiedenis. De Volkskrant wordt dagelijks uitgegeven en richt zich op de hoger opgeleide lezers. Samen met de Trouw en het NRC Handelsblad vormt hij de top van de Nederlandse kwaliteitskranten.

In 1919 werd de Volkskrant uitgegeven als weekblad van de katholieke arbeidersbeweging. De eerste editie bestond uit vier pagina’s en was te koop voor 3 cent. Iedere donderdag kwam het weekblad uit. Vanaf januari 1920 werd het blad om de dag uitgegeven. In oktober 1921 werd het een echt dagblad, dat dagelijks uitgegeven werd. De krant bestond uit meerdere edities, namelijk een algemeen landelijke, een Twentse, een Limburgse, Een Oost- en een West-Brabantse editie. Pas later volgden de edities voor Rotterdam, Den Haag, Gelderland en de Noordelijke provincies.

Door de opkomst van het internet en een dalende oplage is de Volkskrant meer in gaan spelen op de belangstelling van de hoger opgeleiden. In het dagblad is meer aandacht gekomen voor kunst en lifestyle en de opmaak van de krant is gerichter bezig op het aantrekken van jonge lezers. De kop van de Volkskrant werd in 1935 ontworpen door Andries Oosterbaan, waarna Chris Brand het ontwerp in 1965 moderniseerde. David Quay heeft dat ontwerp in 2002 scherper gemaakt. De Volkskrant maakt gebruik van het lettertype “Capitolium News”, ontworpen door Gerard Unger.

In 1996 creëerde de Volkskrant een eigen website. Op deze website konden de redacteuren, medewerkers van de krant en lezers bloggen met elkaar. In de papieren krant werd de rubriek “Weeklog” opgenomen, waarin een samenvatting te vinden was van wat de mensen op het weblog schreven. In 2011 werd dit gestopt wegens teveel klachten. Vanaf 2006 verscheen het gratis weekblad Volkskrant Banen. Hierin werden vacatures en artikelen over loopbaanontwikkeling gepubliceerd, onder hoger opgeleiden tot en met 39 jaar.

De Volkskrant
Beoordeel dit artikel
>