Hoe Moet Ik Suppen? Wij Vertellen Je Meer Over Deze Veelzijdige Sport! Beginners handleiding!

Suppen oftewel stand up peddel boarden is een sport die steeds populairder wordt. Als je het leuk vindt om te kijken naar mensen die deze watersport beoefenen, dan is het wellicht een goed idee om zelf ook te suppen. Natuurlijk is het belangrijk om eerst te kiezen voor het ideale sup board. Weet je niet precies hoe je het perfecte board kunt uitkiezen? Dan raden wij je aan om ons artikel over hoe je het ideale sup board kunt kopen te lezen. Wanneer je het perfecte board hebt gekocht, dan vraag je je misschien af: “hoe moet ik suppen?” Je gaat namelijk niet zomaar op het board staan en begint te peddelen. Daarom kun je het liefst een paar lessen volgen voordat je zelfstandig de sport beoefent. Wij hebben voor je onderzocht hoe je kunt suppen. Lees daarom snel dit artikel en kom te weten hoe je kunt peddel boarden.

Suppen: belangrijke misvattingen

Als je ervoor kiest om te peddel boarden, dan kies je voor een complete workout. Hoewel het kan klinken als een zware activiteit, is suppen geschikt voor personen van alle leeftijden en alle fitnessniveaus. In het begin lijkt het moeilijk om te balanceren op een board op water. Echter, wanneer je enige ervaring hebt opgedaan, kom je erachter dat het minder moeilijk is dan het lijkt. De reden waarom deze sport geschikt is voor iedereen, is omdat de kracht van je bovenlijf minder belangrijk is dan het toepassen van de juiste techniek. Als je al enige ervaring hebt met andere peddel activiteiten, zoals kanoën en kajakken, dan weet je van tevoren dat techniek zeer belangrijk is. Je hoeft dus geen bodybuilder of actieve sporter te zijn om deze watersporten te beoefenen. Ga je het peddel boarden ook uitproberen?

Suppen belangrijke misvattingen

Heb je weleens gekeken naar geavanceerde peddelaars? Als je naar hen kijkt, dan lijkt het alsof zij zichzelf voortstuwen door hun armen te gebruiken. Echter, in het echt gebruiken zij hun kern. Hierdoor hebben zij meer uithoudingsvermogen en een betere balans dan wanneer zij slechts hun armen zouden gebruiken. Wanneer je probeert om je armen te gebruiken in plaats van de kracht van je kernspieren, dan raakt je energie snel uitgeput. Hierdoor wordt een sport die bedoeld is om leuk te zijn vermoeiend. Als beginnende peddelaar, is het belangrijk om rekening te houden met verschillende aspecten, voordat je jezelf op een board gooit. Kies daarom in het begin voor een plek met kalm water en weinig wind. Het is belangrijk om plekken met obstakels, die je balans in gedrang kunnen brengen, te vermijden. Denk hierbij aan plekken met houtblokken en stenen vlak onder het wateroppervlak.

Hoe moet ik suppen: veiligheidsmaatregelen

Dit artikel is bedoeld om antwoord te geven op de vraag “hoe moet ik suppen?” Daarom gaan we eerst in op enkele veiligheidsmaatregelen. De veiligheidsmaatregelen die we nu behandelen zijn van toepassing op iedereen die peddelt. Echter, voor een amateur zijn deze maatregelen van immens belang.

Gebruik een veiligheidsriem

Een veiligheidsriem zorgt ervoor dat jij als peddelaar je board niet kwijtraakt. De riem is tevens van immens belang om je veiligheid te garanderen. Als je namelijk van je board valt, dan zorgt de riem ervoor dat je je board niet kwijtraakt. Echter, de belangrijkste functie van de veiligheidsriem is om ervoor te zorgen dat je niet verdrinkt. Het board drijft namelijk. Je kunt dan je board gebruiken als drijfmiddel. Denk er bijvoorbeeld aan dat je ver van de kust bent en je bijvoorbeeld moe of gewond bent. Dan kun je rustig op je board liggen totdat je de kracht weer hebt om naar de kust te gaan.

Gebruik een veiligheidsriem

Val op de juiste manier

Hoewel het raar klinkt, is vallen op de juiste manier zeer belangrijk. Je plant nooit om te vallen. Echter, soms kun je er niets aan doen en val je van je board. Op deze momenten is het belangrijk om op de juiste manier te vallen, zodat je een serieuze verwonding of aanzienlijk ongemak kunt voorkomen. Peddelboards zijn vaak lang en hard, dus het is niet prettig om op ze te vallen. Het correct vallen betekent in dit geval dus dat je niet op je board valt. In het begin is het daarom belangrijk om het vallen eerst een paar keer te oefenen voordat je de diepte ingaat.

Val op de juiste manier

Wees alert

Dit punt kun je als vanzelfsprekend zien, maar het is toch belangrijk om tijdens het suppen alert te zijn. Hierbij bedoelen we alert zijn op het gebied van je omgeving. Denk bijvoorbeeld aan andere mensen die genieten van het water. Het is daarom belangrijk om ver genoeg uit de buurt te gaan van andere peddelaars, zwemmers, duikers, enzovoorts. Let ook op andere voorwerpen die jouw veiligheid in gedrang kunnen brengen. Het is belangrijk om nóg voorzichtiger te zijn als je deze sport beoefent op plekken met gelimiteerde zichtbaarheid of wanneer je de watersport ’s nachts beoefent. In dergelijke situaties kun je het beste een waterdichte flashlight en een fluit bij de hand hebben.

Wees alert

Reddingsvesten

Hoewel het bij vrijwel elke watersport handig is om gebruik te maken van een reddingsvest, kiezen veel peddelaars ervoor om geen PFD (Personal Flotation Device) oftewel reddingsvest te gebruiken. Het is niet raar dat sommige personen tijdens het suppen geen reddingsvest willen gebruiken. Dergelijke vesten zorgen er namelijk vaak voor dat je een kleiner bewegingsbereik hebt. In de hitte zijn deze vesten ook oncomfortabel. Echter, vooral als amateur is het verstandig om altijd te suppen met een reddingsvest. Wanneer je genoeg zelfvertrouwen hebt dat je de technieken onder de knie hebt, dan kun je proberen deze watersport te beoefenen zonder reddingsvest.

Reddingsvesten

Eventuele regels per locatie

Afhankelijk van waar je gaat suppen, is het belangrijk om rekening te houden met eventuele regels. Op sommige plekken in de wereld is het bijvoorbeeld verplicht om een geluid-producerend apparaat bij de hand te hebben. Of je liever een fluit of juist een hoorn bij de hand wil hebben, ligt helemaal aan jou. Op sommige plekken is het gebruik van een reddingsvest ook een verplichting wanneer je deze watersport beoefent.

Op je sup board komen: waar je rekening mee houdt om te suppen

Om te peddel boarden, wil je graag weten hoe je veilig op je sup board kunt komen. Als je de eerste keer of keren van het board valt, moet je je niet laten demotiveren. Elke amateur valt namelijk in het begin. Zelfs geavanceerde peddelaars kunnen vallen. Als je op een board wil komen, dan is het belangrijk om onnodige obstakels en afleidingen te vermijden. Het is ook belangrijk om in het begin te oefenen op kalm water en op een locatie met weinig wind. Aangezien wind een bepalende factor is op het gebied van kiezen voor een locatie om te suppen, is het handig om te kiezen voor een soepel punt van binnenkomst, zoals een helling, een gegradueerde kustlijn of een aanlegplaats. Om de vinnen van je board te beschermen, kun je het liefst de kans op vallen verkleinen door in het water te gaan met je board tot kniediepte.

Op je sup board komen waar je rekening mee houdt om te suppen

Wanneer je eenmaal in het water bent met je stand up paddle board, dan kun je de draaggreep gebruiken als referentiepunt. Je staat vervolgens naast je board en zet je pagaai in een loodrechte positie over het dek. Zet hem precies voor de draaggreep. Vervolgens rust je beide handen op de steel van je pagaai. Door dit te doen zorg je er namelijk voor dat het board stabiel blijft staan. Je kunt tevens je balans behouden door op deze manier op het board te klimmen.

Het daadwerkelijk beklimmen van je board om te suppen

Hoewel we je intussen hebben verteld over de factoren waar je rekening moet houden wanneer je op je sup board wil komen, hebben we je nog niet verteld over het daadwerkelijk beklimmen van je board. Daar gaan we nu op in. Je kunt het beste starten in een knielende positie. Als je nagaat aan welke kant van je board je het liefst kunt klimmen, is het belangrijk om te kiezen voor de kant die comfortabel en veilig aanvoelt. Wil je vanuit de rechterkant op het board komen? Dan zet je eerst je linkerknie aan de linkerkant van de draaggreep. Vervolgens zet je je rechterknie aan de rechterkant van de draaggreep. Klim je vanuit de linkerkant, dan voer je de omgekeerde handelingen uit. Door meer ruimte te laten tussen je knieën, kun je beter balanceren. Wanneer je eenmaal knielt, probeer je een gevoel te krijgen voor het zwaartepunt door te peddelen.

Het daadwerkelijk beklimmen van je board om te suppen

Door regelmatig te oefenen met je board, krijg je een beter beeld van wat je kunt verwachten van je board, het water en je eigen lichaam. Het is bovendien zeer praktisch om knielend te oefenen. Knielend suppen is onder andere handig in situaties waarbij de omgeving verandert. Denk bijvoorbeeld aan onverwacht onstuimig water. Knielend peddelen is ook goed wanneer je even niet meer wil staan. Als je het knielend peddelen onder de knie hebt, is het tijd om het staand peddelen uit te proberen. Je gaat vanuit de knielende positie naar een hurkende positie en staat vervolgens helemaal op. Hoe je precies van de hurkende positie overgaat naar de staande positie, kom je nu te weten.

Houd de pagaai vast

Als het goed is, heb je tijdens het gaan op je board je pagaai reeds gelegd op je sup board. Wanneer je nu vanuit de hurkende positie gaat naar de staande positie, dan leg je de pagaai loodrecht voor je. Je houdt hierbij beide handen op de steel van de pagaai. Vervolgens kijk je voor je uit naar de horizon. Hierdoor zorg je ervoor dat je je balans behoudt terwijl je van positie verandert.

Bewegingen met je benen

Wanneer je knielt zijn je benen in een andere positie dan wanneer je gaat hurken. Daarom is het belangrijk om je knieën één voor één naar je borst te brengen, waardoor je van de knielende positie overgaat naar een hurkende positie, zonder dat je je balans verliest. Houd je rug recht en gebruik je beenspieren om te gaan staan.

Houd de pagaai vast

Voeten plat op het board laten

Het is voor sommigen een moeilijke opgave om te gaan staan op een sup board. Daarom is het belangrijk om je balans te behouden. Dit kun je doen door je pagaai meteen in het water te zetten wanneer je eenmaal staat. Hierbij zorg je ervoor dat je voeten stevig en plat staan op het board. Een stabiele stand, goed gegronde voeten en een ondergedompelde pagaai, leveren een wezenlijke bijdrage bij het behouden van je balans.

De positie van het sup board

Wanneer je eenmaal staat, is het belangrijk om te kijken naar de positie van je board. De neus, oftewel de voorkant van je board moet namelijk niet ondergedompeld zijn. Daarnaast moet hij ook niet helemaal worden blootgesteld. Ook in dit geval is oefening van immens belang. Je moet namelijk zelf nagaan welke stand voor jou ideaal is.

Voeten plat op het board laten

Blijven staan op je peddelboard als je gaat suppen

Wanneer je eenmaal staat op je peddelboard, is het belangrijk om je benen lichtjes te buigen. Je houdt daarnaast je zwaartepunt laag. Om goed te blijven balanceren op een peddelboard, is het belangrijk om een relatief rechtopstaande houding aan te nemen. Als je namelijk te ver naar één kant hangt, dan breng je je balans in gedrang. Let er ook op dat je niet je ene voet meer naar voren zet dan je andere voet. Beide voeten moeten namelijk parallel staan. Heb je er in het begin moeite mee om stabiel te blijven staan? Blijven staan op je peddelboard als je gaat suppenDan kun je een beetje meer naar beneden bewegen totdat je evenwicht is hersteld. Kom je terecht in een onverwachte situatie zoals harde wind of golven waardoor je je evenwicht niet kunt houden? Dan kun je het liefst weer gaan knielen om te voorkomen dat je valt van het board.

Hoewel we je hebben gezegd wat je kunt doen om niet te vallen, is het belangrijk om er rekening mee te houden dat je waarschijnlijk toch zal vallen. Het is namelijk een feit dat ook geavanceerde peddelaars van tijd tot tijd vallen. Daarom moet je, zoals de veiligheidsmaatregelen omschrijven, correct vallen. Dit doe je door weg van het board te vallen. Je valt dus of naar de linkerkant of naar de rechterkant. Het suppen is een relatief veilige sport, maar een van de grootste risico’s is de impact tussen je lichaam en het board. Weet dus hoe je valt om ongelukken te voorkomen.

Suppen: je pagaai

Als je leest over het gebruik van een sup board tijdens het suppen, dan lijkt het er soms op alsof je alleen je board nodig hebt. Dit is echter niet het geval. Je pagaai speelt namelijk ook een belangrijke rol. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je een pagaai met de juiste grootte uitkiest. Over het algemeen is het uitkiezen van een pagaai met de juiste grootte eenvoudig. Je kiest namelijk voor een pagaai die ongeveer 30 cm langer is dan jij bent. Hierdoor heb je een comfortabele grip tijdens het suppen, terwijl de pagaai goed in het water zit. Als je van plan bent te gaan surfen, dan kun je echter kiezen voor een pagaai die ietsje korter is. Ook de positie van de pagaai speelt een belangrijke rol. Een pagaai in de juiste positie zorgt namelijk voor een positieve invloed op de bestuurbaarheid van je board.

Suppen je pagaai

Door je pagaai op de juiste manier te gebruiken, zorg je er tevens voor dat je minder snel moe wordt. Je kunt namelijk efficiënter peddelen. Hoe houd je de pagaai echter correct? Houd de pagaai met een bovenhandse grip, waarbij één hand aan de bovenkant van de pagaai is en de andere hand ongeveer op een armlengte afstand naar beneden van de steel is. Wanneer je ervoor kiest om aan je rechterkant te peddelen, dan houd je met je linkerhand de bovenkant van de pagaai vast. Omgekeerd, wanneer je aan de linkerkant peddelt, dan houd je met je rechterkant de bovenkant van de pagaai vast. Het punt van het pagaaiblad moet naar voren uitsteken, alsof je een schop vasthoudt.

De techniek achter het suppen

Sta je in de juiste positie en heb je de pagaai op de juiste manier vastgepakt? Dan kun je nu beginnen te suppen. Reik zo ver als je kunt naar voren, zonder je balans te verliezen, en zet de pagaai in het water zodat het hele pagaaiblad is bedekt. Vervolgens beweeg je met de pagaai alsof je wil graven in zand. Nu trek je de pagaai terug naar je lichaam. Tijdens deze terugtrekkende beweging, buig en draai je lichtjes met je heupen. Hierbij zorg je ervoor dat het pagaaiblad geheel ondergedompeld blijft. Bij elke slag gebruik je je kernspieren. Hierbij gaat het voornamelijk om je rug- en schouderspieren. Spieren die niets te maken hebben met het voortstuwen van het board mogen relaxen. Tijdens het peddelen zorgen je armen voor ondersteuning, maar zij zorgen niet voor de meeste kracht. Als je armspieren na het peddelen pijn doen, heb je verkeerd gepeddeld.

De techniek achter het suppen

Wanneer je bezig bent te suppen, dan moet je pagaai meer in een verticale positie worden gehouden, dan in een bepaalde hoek. Dit betekent dat wanneer je de pagaai naar je toetrekt, het pagaaiblad vrij dichtbij de zijkant van je board moet zijn in plaats van gebogen zoals een roeispaan in een roeiboot. Je elleboog van de arm die aan de bovenkant is, moet gebogen zijn op ongeveer 30 graden. Hierbij zorg je ervoor dat je elleboog naar voren wijst. De andere arm moet relatief recht blijven. Door je armen zo ver mogelijk voor je uit te laten reiken, zonder je balans te verliezen, kun je zorgen voor een maximale impuls.

Omgaan met onverwachte ongewenste situaties tijdens het suppen

Hoewel je tijdens het peddelen probeert rekening te houden met alle factoren, kunnen er soms onverwachte situaties voorkomen zoals onverwacht ongewenst onstuimig water. Wat kun je doen om hiermee om te gaan?

Blijf peddelen

Als je plotseling terecht komt in onstuimig water, dan is je eerste impuls waarschijnlijk om te stoppen met peddelen. Echter, het is juist beter om te blijven peddelen in dergelijke situaties. Door te blijven peddelen verklein je namelijk de kans om je balans te verliezen.

Statische beugel

Soms kan het voorkomen dat alleen door blijven peddelen niet genoeg is om je op je board te houden. In zo’n situatie is het handig om te proberen een statische beugel toe te passen. Sla hiervoor met het vlak gedeelte van het pagaaiblad op het wateroppervlak.

Een veegbeugel toepassen

Bij onstuimig water kan het voorkomen dat alleen blijven peddelen of het toepassen van een statische beugel niet helpt. In dat geval kun je het vlak gedeelte van het pagaaiblad gebruiken om te zorgen voor extra stabiliteit. Je oefent namelijk druk uit op het wateroppervlak. Terwijl je dit doet, is het belangrijk om het pagaaiblad in 1 richting te bewegen over het wateroppervlak.

Omgaan met onverwachte ongewenste situaties tijdens het suppen

De pagaai begraven

Een andere mogelijkheid die je hebt bij onstuimig water, is het begraven van de pagaai. Nee, dit bedoelen we niet letterlijk. Het komt er hierbij op neer dat je na elke slag het pagaaiblad niet tilt uit het water. Integendeel gebruik je het blad om door het water te snijden om stabiliteit te krijgen. Deze techniek pas je toe door je polsen na elke slag te draaien, waardoor het pagaaiblad weg gaat van je board in plaats van naar je board toe. Stoot vervolgens je pagaai naar voren om het water te snijden. Pas deze handeling toe en peddel tussendoor naar voren totdat de condities gunstiger worden.

Lichtjes buigen

In ongunstige situaties kan het ook helpen om je stand te evalueren. Je houdt in elk geval je knieën lichtjes gebogen. Als je er namelijk voor kiest om rechtopstaand te suppen, dan is het moeilijker om je evenwicht te behouden.

Knielen

Aan het begin van dit artikel hebben we je verteld dat je het gemakkelijkst op je board kunt staan door eerst te knielen. Bij ongunstige situaties is het ook handig om terug te keren naar deze knielende stand. Je kunt er zelfs voor kiezen om te gaan zitten op je board totdat je beter kunt omgaan met de situatie.

Je bent ready om te suppen

Doordat je dit artikel helemaal hebt doorgenomen, ben je nu ready om zelfstandig te suppen. Je weet namelijk welke veiligheidsmaatregelen je moet treffen om veilig te kunnen suppen. Je bent ready om te suppenDaarnaast weet je ook hoe je op je board moet staan en hoe je je pagaai moet vasthouden. Ook over de pagaaitechnieken en het uitkiezen van de ideale pagaai hebben we je verteld. Krijg je te maken met ongewenste situaties, dan weet je tevens hoe je kunt handelen. Hoewel we je alleen hebben verteld over het suppen voor beginners, kan een instructie ook belangrijk zijn voor experts. Zij kunnen er namelijk voor kiezen om op andere manieren te peddelen. Denk bijvoorbeeld aan yoga peddelen, racen of surfen. Ga als amateur vandaag nog aan de slag aan de hand van deze instructie. Wanneer je ervaring hebt opgedaan, kun je de andere manieren om te suppen uitproberen.

Hoe Moet Ik Suppen? Wij Vertellen Je Meer Over Deze Veelzijdige Sport! Beginners handleiding!
5 (100%) 22 beoordelingen
>