Kan ik een creditcard betaling ongedaan maken?

Iedereen maakt weleens fouten. Dit geldt ook voor onze aankopen. Misschien moet je bijvoorbeeld 52 euro betalen en maak je per ongeluk 62 euro over. Het kan ook dat de verkoper een fout maakt. Hierdoor stort je meer geld dan het artikel waard is. Je kunt zelfs meemaken dat iemand anders je kaart gebruikt zonder dat je daar bewust van bent. In al deze gevallen wil je wellicht de betaling ongedaan maken. Als de betalingen zijn verricht met je creditcard, hoeft het niet moeilijk te zijn om de betaling ongedaan te maken. Er zijn namelijk bepaalde stappen die je kunt ondernemen om de betaling terug te draaien. Zo krijg je het bedrag terug. We vertellen je in dit artikel over het ongedaan maken van een creditcard betaling.

Kan ik een creditcard betaling ongedaan maken?

Het antwoord op de bovenstaande vraag heb je reeds. Je kunt namelijk een betaling met je kredietkaart ongedaan maken. Nu wil je wellicht weten hoe je dat gedaan krijgt. Daar vertellen we je meteen over. We willen je echter eerst op het hart drukken dat je tijdig handelt. Op die manier is de kans dat het geld wordt teruggeboekt veel groter. Na een bepaalde periode vervalt namelijk het recht om je geld terug te vragen. Voordat we specifiek ingaan op de stappen die je kunt nemen, vertellen we je over enkele voorbeeldsituaties. Hier gaat het om momenten waarbij je een betaling met je creditcard ongedaan wil maken:

  • Er is onterecht een bedrag afgeschreven van je creditcard;
  • Met je creditcard is er een onterechte reservering gedaan;
  • Je hebt je aankoop niet ontvangen;
  • De aankoop is niet naar wens;
  • Je hebt te weinig of geen geld gekregen uit de pinautomaat.

In dergelijke gevallen is het logisch dat je de betaling ongedaan wil maken. Per situatie vertellen we je over de stappen die je kunt ondernemen.

Er is onterecht een bedrag afgeschreven van je creditcard

Het is logisch dat als je geen aankoop hebt gedaan, er geen bedrag afgeschreven mag worden van je creditcard. Kan ik een creditcard betaling ongedaan makenAls je kijkt naar abonnementskosten, dan verwacht je dat er af en toe een bedrag wordt afgetrokken. We verwijzen daarom hier naar onterecht afgeschreven bedragen, waarvan je niet weet waarom het is afgeschreven. In een dergelijk geval is er mogelijk sprake van fraude. Dit is vooral het geval als je het bedrijf niet herkent. Je herkent dergelijke fraude ook wanneer er eerder geen transacties door dit bedrijf zijn afgeschreven. Nu vraag je jezelf af “Kan ik een creditcard betaling ongedaan maken?”. Ja, dat kan. Neem wel zo snel mogelijk contact op met de alarmlijn van jouw creditcarduitgever.

Als er al eerder een bedrag via het bedrijf is afgeschreven, zoek je contact op met het bedrijf. Zij kunnen voor je achterhalen waar de betaling vandaan komt. Indien de betaling niet juist of onterecht is, neem je contact op met de creditcarduitgever, ongeacht of je een prepaid, studenten of zakelijke creditcard hebt. Gelukkig zijn veel aankopen verzekerd via de aankoopverzekering van je creditcard. Wel moet je in veel gevallen bewijzen waarom de betaling onterecht is. Hiervoor kun je bewijsstukken zoals een factuur of huurovereenkomst meesturen. Eventuele correspondentie die je met het bedrijf hebt gehad, kan ook helpen bij de afhandeling van je klacht of melding.

Met je creditcard is er een onterechte reservering gedaan

Een onterechte reservering met je creditcard kun je niet direct terugdraaien. Bij een reservering doe je namelijk niet meteen een betaling. Bovendien vervalt een dergelijke reservering, tenzij het bedrijf deze verlengt. Daarom kun je in een dergelijk geval contact opnemen met het bedrijf dat de reservering heeft gedaan op je creditcard. Zij vertellen je vervolgens meer over de reservering en kunnen deze eventueel laten vervallen. Dit is dus het antwoord op de vraag “Kan ik een creditcard betaling ongedaan maken bij een onterechte reservering?”.

Je hebt je aankoop niet ontvangen

Als je een online aankoop doet, kan het weleens voorkomen dat je je spullen niet ontvangt. Kan ik een creditcard betaling ongedaan makenEen gedane aankoop ontvang je vaak niet vanwege faillissement van de verkoper. Het kan echter ook voorkomen dat de aankoop niet wordt geleverd vanwege een onduidelijke reden. In beide gevallen neem je in eerste instantie contact op met het bedrijf. Als er sprake is van faillissement, dan kun je soms terecht bij het garantiefonds van het bedrijf. Een curator kan je tevens helpen om tot een oplossing te komen. Doet de verkoper geen moeite om het probleem op te lossen? Dan neem je contact op met je creditcarduitgever. Zij geven een gepast antwoord op de vraag “Kan ik een creditcard betaling ongedaan maken bij een niet ontvangen aankoop?”.

De aankoop is niet naar wens

Er zijn verschillende redenen waarom je ontevreden kunt zijn over je aankoop. Zo kan het dat het product niet compleet is, niet voldoet aan de specificaties of dat het is beschadigd. In dergelijke gevallen, neem je eerst contact op met het bedrijf. Je kunt immers het product retourneren. Op die manier wordt het bedrag binnen vijf tot tien dagen teruggestort. Werkt dit niet, dan neem je contact op met je creditcarduitgever. Soms is het hierbij nodig om bewijsstukken aan te leveren, zoals een factuur met productomschrijving en een orderbevestiging. Zou je een bedrag terugkrijgen, maar is dit niet gebeurd? Dan neem je ook contact op met de creditcarduitgever. Hierbij stuur je de schriftelijke toezegging van het bedrijf, waarin er staat dat je het bedrag terug zou krijgen, mee. Zo kan de betaling teruggedraaid worden.

Je hebt te weinig of geen geld gekregen uit de pinautomaat

Kan ik een creditcard betaling ongedaan makenAls er een verschil is tussen het ontvangen bedrag en de afschrijving op je creditcardafschrift, dan is dit een probleem. Soms kan het te maken hebben met bepaalde kosten die een (buitenlandse) bank rekent voor het gebruik van de kaart. Het kan echter ook voorkomen dat je duidelijk te weinig geld hebt ontvangen/ er kwam helemaal niets uit de automaat. Dan is er mogelijk sprake van een storing of fraude. Ook in dit geval doe je een verzoek bij de creditcarduitgever om je geld terug te vragen. Zo wordt het probleem opgelost.

Karel Visser
 

Ik ben Karel Visser (48), retailexpert en gadget specialist. Ik heb al ruim 16 jaar ervaring met het analyseren van ontwikkelingen binnen de retail. Het aankoopgedrag van klanten is sterk veranderd door de komst van het internet. Waardevolle recensies zijn tegenwoordig steeds belangrijker als we een aankoop willen doen. Recensiekoning is uitgegroeid tot één van de grootste Nederlandse platforms waar je terecht kunt voor onafhankelijke reviews, productinformatie en koopgidsen. Ik stel de technologie op de proef en zorg ervoor dat jij de website niet verlaat zonder een flinke dosis aan informatie over de producten waar jij geïnteresseerd in bent.

>